יום רביעי, 20 בספטמבר 2023

ערך פלל ופליליה מאוחדים

 *פִּלֵּל, פְּלִילִיָּה (א)

$א. ופללו - לשון משפט, כמו (שמות כא כב) ונתן בפללים [ש"א ב כה]. פללת - שפטת [יחזקאל טז נב]. ופללו אלהים - (קא סלקא דעתך) לשון תפילה ופיוס הוא שהקב"ה מפלל ומפייסו ומכפר לו... (אלא) האי ופללו לשון (שמות כא כב) ונתן בפלילים, הדיין ישפוט ביניהם [יומא פז.]. פקו פליליה - הכשילו המשפט [ישעיה כח ז], לגיהנם נשפטו [מגילה טו:].

פלילה - לשון ויכוח משפט לבחר לך את הטוב, כמו (איוב לד ד) משפט נבחרה לנו, דיריישנימינ"ט (הוכחה. חסר בדפוס) [ישעיה טז ג]. שעשה פלילות עם קונו - דין [סנהדרין מד.], ריב [סנהדרין פב:].

אויבינו פלילים - שופטים אותנו [דברים לב לא, עיי"ש פסוק מג], בפלילים - על פי הדיינים [שמות כא כב, עיי"ש פסוק א ד"ה לפניהם]. פלילים - דיינים [סנהדרין קיא:].

עוון פלילים - עוון שמשפט יסורין ראויין לבוא על ידו [איוב לא יא, עיי"ש פסוק כח].

$ב. ראה פניך לא פללתי - לא מלאני לבי לחשוב מחשבה שאראה פניך עוד. פללתי - לשון מחשבה. כמו (ישעיה טז ג) הביאני עצה עשי פלילה [בראשית מח יא]. ונפלל - כמו (בראשית מח יא) לא פללתי - (ת"א) לא סברית, וכמו (דברים לב לא) ואויבינו פלילים, ידונו עצמם להיות חללים [יחזקאל כח כג].

+במור וקציעה (ר' יעקב עמדין, סימן כ"ה אות כ"ו) מביא את דברי הטור: ונקראים תפלין לשון פלילה, שהן אות ועדות, ומבאר שאין לשון זה מכוון היטב, כי פלילה ענין אחד ועדות ענין אחר, שהרי הפלילים דיינים הם לא עדים. אבל ענין פלילה ידוע שהוא כמו מחשבה, ומזה נקראו הדיינים פלילים שהם בעלי מחשבה ועיון, מביאי עצה עושי פלילה בדין, לשפוט צדק, ונקראים על שם כך הטוטפות תפלין, להיותן מונחין על המוח, מקום המחשבה, וכמ"ש ה"ר יונה בטעם המצוה, לכן נאה להם זה השם. ע"ע: יחל, פוק, עתר א, תפלה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה